torsdag 15. august 2013

Sheperd`s lungemospai


Nå er høsten reddet. I dag tok jeg turen på Spar og kjøpte 10 pakker lungemos, til kun 10 kr per stk. Jeg turte ikke kjøpe mer enn 10 stk så i morgen stikker husbonden innom Spar og kjøper 10 til :-) 

Jeg måtte jo feire at kjøleskapet igjen er fullt av lungemos. Det gjorde jeg ved å lage en rett som jeg lenge har hatt lyst til å teste ut: Sheperd`s lungemospai. Det finnes utrolig mange ulike oppskrifter på Sheperd`s pai på nettet. Det eneste de egentlig har felles er at det skal være en slags mos på toppen. Jeg leste ulike oppskrifter, mikset litt, la til litt "touch of Aina" og resultatet ble fantastisk!



En av oppskriftene jeg leste anbefalte 1 dl rødvin i istedenfor vann. Siden vi hadde igjen en 1/2 flaske etter helga så tenkte jeg å følge rådet. Dessverre hadde vi ikke tettet flaska godt nok så rødvinene hadde blitt til bananfluekirkegård. æsj...Jeg skal jo egentlig gjøre sånn at dere, kjære lesere, får lyst til å lage maten. Da passer ikke historier om bananfluer så godt. Men jeg har aldri vært god på å legge sensur på meg selv så da lar jeg det stå :-)

Tilbake til paien:

Potet -og pastinakkmos:
8 små nypoteter i biter
1 stk pastinakkrot i biter
1 ss smør
1 dl lett matfløte (melk kan brukes)
1 eggeplomme
litt revet parmesan
en dæsj god oliveolje
salt og pepper og evnt litt urtesalt.

Kjøttstuing:
1 finhakket løk
2 fedd hvitløk, finhakket
2 gulerøtter i små biter
Sellerirot i små biter (omtrent like mye som du har gulerøtter)
Olivenolje
1 pakke lungemos
2 dl vann (kan byttes med vin)
2 ss worchestersaus
4 hakkede tomater
timian
salt og pepper
Om du ønsker litt sterk smak så kan du tilsette litt tabasco eller jalapeno.

Slik gjør du:

Du koker poteter og pastinakk i lettsaltet vann til de er møre. Tilsett de andre ingrediensens og smak deg til meg salt, pepper og evnt annet krydder. Du kan selvfølgelig bare bruke potet, men anbefaler deg å prøve pastinakk. Den gir en utrolig deilig varm og rund smak.

Du steker løk, gulerøtter, hvitløk og sellerirot i litt olivenolje. Ha i worchestersaus og la det surre litt. Ha i lungemosen (i skriver) og rør forsiktig om til kjøttet har løst seg opp. Ha i vann og hakkede tomater. La de putre i noen minutter før du krydrer etter ønske. Timian kan f.eks byttes ut med rosmarin.

Finn en passelig ildfast form. Ha kjøttet i bunn og bre potet -og pastinakkmosen over. Ha litt revet parmesan og grovt salt på toppen.

Stek midt i ovnen, 200 grader i 20-25 minutter.

Strø litt finhakket timian på toppen og hell over litt god olivenolje. Server med en frisk salat og en god rødvin (uten bananfluer!)




I dag har det vært en fantastisk dag. Solen har skint fra klar himmel og det har vært god temperatur. Sheperd`s lungemospai vil jeg si passer bedre til litt kaldere høst -og vinterdager. Den vil nok smake spesielt godt etter en høsttur i skogen, f.eks sopptur, eller en skitur.

Siden været har vært så bra i dag så har jeg fått plukket et par kilo solbær. De skal nå bli til solbærgele og muligens litt saft (om jeg orker å plukke litt mer bær). I går ble det servert vaniljeis med rørt solbær her og det var nydelig! Det spises altså ikke bare lungemos her for de som skulle tro det :-)

Om du har noe på hjertet så legg gjerne igjen en kommentar :-)

Lungemosklem <3

2 kommentarer:

  1. Bloggen din er jo helt fantastisk. Med mine mange kilo frossen lungemos tenker å prøve ut alle oppskriftene dine. :)

    SvarSlett
  2. Tusen takk, Alf Mikael!! Så hyggelig at noen tester ut oppskriftene mine :-)

    Jeg har og fryseren full så jeg burde få til et nytt blogginnlegg snart. Har også noen blogginnlegg på lur som jeg bare ikke har postet enda. Tror jammen meg du akkurat inspirerte meg til å poste de snart :-)

    Håper du får en god helg og at maten smaker :-)

    SvarSlett