onsdag 19. juni 2013

Innbakt lungemos med snøfrisk

I løpet av de siste ukene har jeg oppdaget to ting: butterdeig og spinat. Jeg elsker begge deler! Derfor måtte jeg selvfølgelig prøve en rett med lungemos, spinat og butterdeig. Det er meg en stor glede å dele oppskriften med deg!


Du trenger:

4 plater butterdeig
Olje til steking
1 pakke lungemos
1 fedd hvitløk
1 løk
2 sjampignon
2 håndfull spinat
1 pakke snøfrisk
Friske urter
1 egg til pensling

Ta butterdeigplatene ut av fryseren og la de tine ca 15 minutter på kjøkkenbenken. Sett stekeovnen på 200 grader.
Stek finhakket hvitløkløk og løk i 1/2 ringer sammen med olje til det er gyllent. Ha i sjampigniong. Stek til soppen er gyllenbrun.








Denne dagen brukte jeg det jeg tilfeldigvis hadde i kjøleskapet. Andre ingredisenser som kan brukes er squash, paprika, tomater/soltørkede tomater, fetaost, rødløk, purre og sikker masse mer. Bruk det du selv syns er godt.

Del lungemosen i skiver og ha i panna. Rør om til lungemosen har løst seg opp. Ha i spinat, rør forsiktig om og la stå i 2-3 minutter til spinaet har sunket sammen. Ha i litt friske urter som f.eks persille, timian og gressløk.

Bruk kjevle og kjevle ut butterdeigplatene. Jeg la en kladd med snøfrisk på toppen, men jeg vil heller anbefale at du smører snøfrisken rett på butterdeigen for deretter å legge 1/4 av lungemosblandingen på toppen. Pensle kantene meg egg, brett over og fest kantene. Pensle hele "pakka" med egg.

bilde.JPG  bilde.JPG

Stek de lekre pakkene på 200 grader i 30-40 minutter til de blir gyllene.
Server sammen med en god salat.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar