fredag 21. juni 2013

Lungemosfylt paprika HOT!

Jeg sitter her med alle svangerskapskiloene mine og de sitter bom fast! Det skulle jo være så enkelt som å amme + litt trilleturer, men det funker tydeligvis ikke for alle. Snakket med min mor om dette og hun hadde opplevd akkurat det samme. Min mor var, etter sitt første svangerskap, en av de første som gikk på Grete Rohde-kurs og det funket! I denne perioden måtte jo selvfølgelig også min far spise sunnere mat og favoritten hadde vært Grete Rohdes oppskrift på fylt paprika. Dermed fikk jeg ideen om lungemosfylt paprika. Jeg reiste rett hjem til kjøkkenet og resultatet ble strålende!!
bilde.JPG
Renset paprika. Jeg kuttet litt i bunn for at de skulle stå stødig. 














Til 2 voksne trenger du:

2 store fine paprika
Olje til steking
1/2 chili
1 fedd hvitløk
1 rødløk
1/4 squash
4 aromasopp
1/2 pakke lungemos
Friske urter
Chilisaus
Ost til gratinering
Buljong

Sett ovnen på 200 grader.


 
Ha olje i stekepanna. Stek finhakket chili, hvitløk og rødløk på middels varme. Ha i oppskåret squash og sopp. Stek i 3-4 minutter før du tar i lungemosen (skåret i skiver). Rør forsiktig om til lungemosen har løst seg opp. Ha i litt chilisaus og finhakkede urter etter ønske.
Jeg burde ha laget egen chilisaus, men så lenge den du ser til venstre her er så god (og kruttsterk) så bruker jeg den.








Skjær toppen av paprikaen og rens den for frø. Ha i lungemosfyllet, strø over litt ost på toppen og sett på "paprikalokket". Sett i ildfastform som er fylt med ca 1 dl vann og litt buljong.
Stek midt i ovnen i ca 30 minutter.

Og der er maten servert!


Server med en frisk salat og en liten dressing. I min dressing har jeg blandet 2 ss tyrkisk yoghurt, 2 ss lettrømme, 2 ss fetaost (kremet blokk) og litt urtesalt.

Om du ønsker mer tilbehør kan du også servere ris og brød.
Drikkeforslag: en stor mugge med vann :-)


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar