onsdag 12. juni 2013

Pizza med pesto, lungemos og bacon.

Min far er utrolig flink til å trylle frem de beste retter. Hans absolutt sterkeste side er å slenge sammen noe magisk og helt unikt av det som er i kjøleskapet. Ingen oppskrift, bare god teft for hva som vil smake bra. Dette kalte han buldresuppe/buldregryte. Jeg synes også dette er den morsomste måten å lage mat på.

En søndag var det stusselig tomt i kjøleskapet. Det var bare små rester her og der. Fryseren var også sørgelig tom. Jeg hadde lenge snakket om at vi måtte prøve lungemos på pizza og endelig var dagen her. Det ble en real buldrepizza!

Pizzadeig:
3 dl vann (lunkent)
1/2 pakke gjær
1 ts salt
2 ss olivenolje
7 dl hvetemel

Sett stekeovnenen på 225 grader.
Rør gjær ut i vann. Tilsett resten, elt godt og la deigen heve til den blir stor og fin.
(oppskrift hentet på matprat.no)

Fyll:
Olje til steking
1 rødløk
En pakke lungemos
En pakke bacon
2-3 sjampigjong
Grønn pesto
Ost
Fetaost arla marinert

Ha olje i ei stekepanne og stek hakket rødløk på middels varme. Ha i oppkuttet bacon og sjampigjong og la det steke til soppen er gyllen og baconet er stekt (ikke sprøtt). Skjør lungemosen i skiver og ha i samme med resten. La det steke til lungemosen har løst seg opp. Rør om av og til.

Legg på et lag pesto over hele pizzabunnen (du har selvsagt kjevlet ut deigen til en din rundt eller firkantet pizzabunn). Fordel fyllet utover. Dekk med ost. På toppen fordelte jeg de siste restene i et glass fetaost. Dette kan droppes.

Stek til osten blir gyllen og fin. Ca 10-15 min.

Server gjerne en liten salat til og et glass med vin :-)







Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar